Drygt 50 personer anslöt sig till vår digitala inspirationsträff med Anpassad Grundskola som fokus. De allra flesta var specialpedagoger/lärare och skolledare från grundskola/fritidshem, medan några andra som deltog har sin bas i gymnasiet. Vi hade deltagare från Nacka, Älvkarleby, Klippan, Herrljunga, Sandviken, Sollentuna, Huddinge och Trosa. Det fanns bra möjligheter till tanke- och erfarenhetsutbyte vid gruppsamtalen även om Stockholms stads grundskolor var i klar majoritet.
Nina Klang (universitetslektor i specialpedagogik och forskare vid Mälardalens universitet) leder Ifous forskningsprogram Kunskapsuppdraget i anpassad skola (KASK). Nina berättade om det utforskande arbete som genomförs hos skolorna och huvudmännen som deltar i programmet.
Irene Schönning, specialpedagog på Lidmanska gymnasiet i Västerås, berättade om det arbete som bedrivs på skolan och främst hur de arbetar för att stärka de horisontella relationerna för att öka elevernas motivation, lärande och självständighet.
Shannon Miller, lärare i livskunskap på Seaquam Secondary school i Vancouverområdet, delade passionerat och med mycket värme sin berättelse om hur hon arbetar tillsammans med sina elever i anpassad grundskola.
”All kids need is a little help, a little hope, and someone who believes in them” – Magic Johnson
Låt dig inspireras:
Irenes presentation: https://www.denutforskandespiralen.se/wp-content/uploads/2025/02/Irene-Schonning-presentation.pdf
Shannons bilder: https://www.denutforskandespiralen.se/wp-content/uploads/2025/02/Shannon-Miller-presentation.pdf