Hummelsta förskola – från intresse till lärande
Den Utforskande Spiralen ställer utmaningar för alla, och kanske särskilt i förskola då inte alla barn har förmåga att svara på de viktiga frågorna. Så hur kan vi försäkra oss om att de frågor vi har blir förstådda? Vem ska svara på frågorna och hur ska de formuleras? Och hur kan vi försäkra oss om att vi förstår vad barnen upplever? Under denna onlineträff delade Charlotta Lind och Marie-Louise Hallgren, rektor och förskolelärare på Hummelsta Förskola, sina erfarenheter av att använda Den Utforskande Spiralen i förskolan. De lyfte de utmaningar som finns i att ställa frågor som verkligen får barn att tänka och förstå, samtidigt som de poängterade att frågorna måste anpassas till barnens utvecklingsnivå. En central insikt vikt är att förstå barnens perspektiv genom observation och lyssnande, samt att skapa en trygg miljö för att uttrycka tankar.
Den Utforskande Spiralen handlar inte bara om att ställa frågor utan även om att förskolans pedagoger själva måste vara beredda att reflektera över sina metoder och vara öppna för att lära av barnen. Charlotta och Marie-Louise berättade om hur de har gjort spiralen till ett naturligt förhållningssätt i förskolans arbete, vilket har lett till en gemensam lärprocess för både barn och vuxna.
”Det är av största vikt att skapa en inkluderande och nyfiken lärandemiljö där barnen får utforska på sina egna villkor.”